Grand Prix vinder 500cc klassen 1953
Gilera
• Tværliggende rækkemotor 4-cylindret 2V DOHC luft-kølet, 4-takts
• 52 x 58mm boring og slaglængde = 492.7cc
• Krumptap roterer fremad
• På grund af et problem med for mange omdrejninger og flydende ventiler, indfører team manager Taruffi omdrejningstæller
• Cylinder vinkel 30°
• 90° mellem ventiler
• Tandhjulstrukne knaster, drev mellem cylinder 1 og 2
• Våd sump smøring
• 4 individuelle afgangsrør uden potter
• Lucas roterende-magnet tænding, monteret lodret ovenpå gearkasse
• 2 Weber 30mm karburatorer
• Våd flerplade kobling og 4-trins gearkasse
• Ydelse 57hk ved 10000 o/m
• Maksimum hastighed 225 km/t (140m/h)
• Vægt 150kg (330lb)
• Akselafstand 1380mm
• "Vandmelon" tanken er skiftet ud med en lavere, fladbundet Norton-lignende tank
• Stellet har også fået en norton styling - med dobbelt rør i top, stel og forgaffel er blevet lavere og styrket
• Teleskop forgaffel. Det flade styr er erstattet med Clip-on's
• Konventionel svingarm i rør med teleskop dæmpere, kombineret fjeder/hydraulik
• 2-armet 220mm diameter tromlebremse for
• 200mm tromlebremse bag
• Egerhjul, 3.00 x 19" for, 3.50 x 18" bag
• Avon dæk
Podie placeringer